‏تحلیل مختصر وضعیت در سالگرد انقلاب ژینا ‏

‏۱) بزرگداشت سالگرد انقلاب در کلیت خود پیام زنده بودن آن بود. از جهت پراکندگی جغرافیایی حضور خیابانی با همان پترن سال گذشته روبرو بودیم: خواسته‌های ملی/هویتی، خاطره جمعی و تجربه مشترک سوگ و حماسه در مناطقی کاملا قابل تمایز و تفکیک، نقش عمده‌ای بازی کرد. ‏
۲) این پترن در آینده برجسته‌تر و متمایزتر می‌شود. فاصله مطالبات و پراکندگی اهداف، خود را روی زمین نیز نشان می‌دهد. بر روی نقشه ایران مناطق مشخصی خواهیم دید که ظرفیت شورشی خود و ناآرامی سیاسی حکومت را بالا می‌برند. جالب است که حکومت نیز بر همین مناطق تمرکز کرد.
۳) یک ویژگی در رفتار حکومت بیشتر قابل ملاحظه بود: عیان کردن نگرانی. آنان بحدی از نشان دادن ترس خود ابایی نداشتند، که عملا با تدارک و گسیل گسترده نیروی سرکوب خود به بخشی از برگزاری مراسم سالگرد تبدیل شدند؛ هرچند آن را از قبل شکست‌خورده می‌نامیدند.
‏۴) حکومت از خشم عمومی، از زنده بودن حس انقلابی در بین مردم، و محتمل بودن هر جرقه‌ای آگاه است. بنابرین وضعیت را کماکان ناپایدار ارزیابی می‌کند و احتمالا برای مدتی، با در نظر گرفتن رویدادهای پیش رو ، وضعیت انتظامی کلی کشور را در حالت نیمه آماده‌باش حفظ کند و البته برای مناطقی از جمله کوردستان و بلوچستان تمهیدات سرکوب بیشتری بکار بگیرد.
‏۵) تظاهرات ایرانیان خارج کشور نشان داد که با انقلاب همراهند و دغدغه آن را دارند. این نیرو (هرچند پراکنده و بی‌برنامه و یا با خدمات موردی) به مرور به تقویت نیروهای درون کمک خواهد کرد. اما باید این موضوع را بطور جداگانه بررسی و برای آن سیاستگذاری کرد. فعلا از قرار آشنایان برای هم به تسهیل شرایط مهاجرت و پناهندگی مشغولند.
‏۶) در روند تظاهرات خارج از کشور، بوضوح تفکیک میان تک‌ملتی‌های فارس‌محور (اعم از جمهوری‌خواه و سلطنت‌طلب) را از ملت‌های غیرفارس بیشتر شاهدیم. ابراز هویت ملی متمایز از پرشین‌ها در هر تظاهرات برجسته‌تر می‌شود. به همان اندازه ابراز همبستگی و حمایت از یک‌دیگر نیز معنادارتر، غیرگله‌ای‌تر و مدرن‌تر می‌شود.
‏۷) هواداران پهلوی که احتمالا بیشتر آنان در خارج از کشور بسر می‌برند، در این سالگرد در انزوای خودساخته قرار گرفتند. آنان حضور خیابانی و شعار خود را منفک و متمایز ساختند تا در آخرین تلاش‌ها بتوانند انعکاسی از حمایت از پهلوی را نشان دهند، اما هیچ پاسخی نگرفتند.
مهدی جلالی تهرانی

Related Post