قطعنامه 16 بندى پارلمان اروپا نقض گسترده حقوق بشر در ایران را محكوم كرد

قطعنامه 16 بندى پارلمان اروپا نقض گسترده حقوق بشر در ایران را محكوم كرد

در 14 مارس سال 2019 ( ۲۳ اسفند ۱۳۹۷)، پارلمان اروپا، قطعنامه ای درباره وضعیت حقوق بشر در ایران به تصویب رساند. این قطعنامه نقض گسترده حقوق بشر توسط حکومت و دستگاههای سرکوبگر جمهوری اسلامی را محکوم کرده و خواستار پایان دادن به سرکوب مدافعان حقوق بشر، فعالان محیط زیست و شکنجه زندانیان سیاسی شده است.
در این قطعنامه آمده که ” اعضای اقلیت های مذهبی و قومی، از جمله اعضای مذهب بهائی و جوامع آذری، کردی، عرب و بلوچ، مسلمانان سنی، مسیحیان و کسانی که هیچ اعتقادی ندارند، با تبعیض در اشتغال، آموزش، آزادی عبادت و فعالیت های سیاسی در ایران مواجه هستند.
در این قطعنامه که در 16 بند آمده و روز پنجشنبه ۲۳ اسفند به تصویب نمایندگان پارلمان اروپا رسید از رژیم ایران خواسته شده به نقض حقوق زنان و مدافعان حقوق آنها پایان دهد.

در قطعنامه پارلمان اروپا از جمله آمده است:
نمایندگان پارلمان اروپا از نقض حقوق‌بشر و تمامی اشکال سرکوب سیاسی در ایران ابراز تأسف می‌کنند.
پارلمان اروپا از رژیم ایران می‌خواهد که مجرم شناختن کار مدافعان حقوق زنان را متوقف کند.
نمایندگان پارلمان اروپا همچنین از تمامی کشورهای اتحادیه اروپا که در ایران حضور دیپلماتیک دارند می‌خواهند که با استفاده از تمامی ابزارهایی که در دست دارند از مدافعان حفاظت از حقوق بشر در صحنه حمایت کنند.
نمایندگان پارلمان همچنین از مقامات ایرانی خواستار آزادی فوری مدافعان حقوق‌بشر و روزنامه‌نگاران بازداشت شده می‌باشند که صرفاً به خاطر استفاده از حق آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز محکوم شده‌اند.
در قطعنامه پارلمان اروپا با استناد به گزارش سازمانهای حقوق‌بشری آمده است:‌ در سال ۲۰۱۸ دومین کشوری که بیشترین تعداد اعدام در جهان را داشته است ایران است.
از دولت ایران می خواهد تا از حقوق همه افراد متعلق به اقلیت های مذهبی و قومی محافظت کند و به همه انواع تبعیض علیه آنها پاسخ دهد.
قطعنامه از مقام های اروپا خواسته باید از ظرفیت های دیپلماتیک خود استفاده و مقام های ایران را برای آزادی فوری زندانیان و رعایت موازین حقوق بشر و آزادی بیان، تحت فشار بگذارند.
قطعنامه خواستار اجبار ایران به متوقف ساختن مجازات مدافعان حقوق زنان، از جمله آنهایی که به صورت مسالمت آمیز علیه حجاب اجباری حجاب اعتراض می کنند، و نیز خواستار لغو این عمل ” تبعیض آمیز و تحقیر آمیز ” شد.

http://www.ahwazhumanrights.org/fa/2019/03/15/قطعنامه-16-بندى-پارلمان-اروپا-نقض-گسترده/

Related Post