عربهای اهواز در گزارش سالانه آمریکا درباره حقوق بشر در جهان

عربهای اهواز در گزارش سالانه آمریکا درباره حقوق بشر در جهان
گزارش شماره 43 سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره حقوق بشر در 200 کشور و اقلیم در جهان روز چهارشنبه 13 مارس 2019 منتشر شد. این گزارش در بخش ایران، به موارد نقض حقوق بشر علیه عربهای اهوازی در اقلیم اهواز ( استان خوزستان ) توسط دستگاههی امنیتی و حکومت ایران پرداخت.
سازمان حقوق بشر اهواز از ضمن استقبال از این گزارش ، از تلاش های اداره امور دموکراسی، حقوق بشر و کار ایالات متحده برای پوشش نقض حقوق بشر در ایران علیه اقلیت ها تشکر و قدردانی می کند.
این گزارش اظهار داشت که “دولت علیه گروه های اقلیت، از جمله کردها، اهوازیها، آذری ها و بلوچها، دستگیری های خودسرانه، بازداشت های طولانی، ناپدید شدن و آزارهای های فیزیکی، را به طور غیرمستقیم اعمال کرده است. کمیته حقوق کودک کمیته سازمان ملل در بررسی 2016 شورای حقوق بشر در مورد “تبعیض گسترده علیه کودکان اقلیت های قومی” و نیز “دستگیری ها، بازداشت ها، زندانی ها، قتل ها، شکنجه ها و اعدام ها علیه این گروه ها توسط نیروهای انتظامی و مقامات قضایی ” گزارش داده است.
طبق گزارش شماره سالانه وزارت خارجه آمریکا ” اقلیتهاي قومی اعلام كردند كه از تبعیض سیاسی و اجتماعی به ویژه در دسترسی به کمک های اقتصادی، مجوز های تجاری، پذیرش در دانشگاه، فرصت های شغلی، اجازه انتشار کتاب و مسکن و حقوق زمین رنج مى برند”.
بنا به اين گزارش ” یکی دیگر از شکایات گسترده در میان گروه های اقلیت های قومی طی سال گذشته، به ویژه در میان اهوازیها، آذری ها و لرها، این بود که دولت منابع طبیعی و عمدتا آب را اغلب به نفع پیمانکاران وابسته به سپاه پاسداران مصادره کرده است. طبق گزارش های رسانه های بین المللی و گروه های حقوق بشری، این اقدامات محیط زیست محلی را که کشاورزان و دیگر ساکنانی که برای معیشت و رفاه خویش به آب وابسته بودند، را تخریب کرده که منجر به مهاجرت اجباری و به حاشیه راندن بیشتر این جوامع شده است. در طول سال، دولت به شدت اعتراضات مربوط به محیط زیست که عمدتا در جوامع اقلیت قومی متمرکز شده بود، سرکوب کرد. بر اساس گزارش های رسانه های بین المللی، در ماه ژوئیه، دولت به شدت اعتراضات به کمبود آب پاک در خرمشهر در استان خوزستان را سرکوب کرد. صدها نفر دستگیر شدند و حداقل چهار تن از معترضان کشته شدند، زیرا نیروهای امنیتی به روی مردم آتش گشودند. ”
این گزارش خاطرنشان ساخت که “قانون تفتیش عقاید و وفاداری به مفهوم” ولایت فقیه ” که در اسلام سنی وجود ندارد، باعث شده مسلمانان سنی (که اغلب آنها نیز بلوچ، اهوازی یا کرد هستند) توانایی ادغام در زندگی مدنی و کار در زمینه های خاص را محدود می کند “.
وزارت خارجه افزوده که فعالان حقوق بشر اهوازی گزارش دادند که دولت همچنان منابع ثروت اهوازی ها را برای استفاده از پروژه های توسعه ای دولتی مصادره می کند و از اعتراف به مطالبات اینکه به دوران پیش از انقلاب باز می گرد ، سر باز میزند. در ماه مارس هزاران اهوازی در اهواز و سراسر شهرهای استان خوزستان علیه سیاست های تبعیض آمیز حکومت تظاهراتی برگزار کردند. این اعتراضات تا حدی ناشی از اقدام تلوزیون رسمی جمهوری اسلامی ایران بود که هویت فرهنگی جامعه عرب را در یک نمایش تلویزیونی به مناسبت سال نو ایران حذف کرد. برنامه ای که قرار بود تنوع کشور را برجسته کند. درخواست های صلح آمیز معترضان برای عذرخواهی تلوزیون با سرکوب خشونت آمیز از سوی نیروهای امنیتی دولت جواب داده شد. براساس گزارش های گروه های حقوق بشر اهوازی و گزارشات شاهدان عینی، حداقل 400 اهوازی در شهرهای استان خوزستان دستگیر شدند”.
گزارش سالانه ایالات متحده اظهار داشت: گروه های حقوق بشر اهوازی گزارش دادند که دولت پس از حمله سپتامبر به رژه نظامی در اهواز، صدها نفر را بازداشت کرده است (تخمین های گزارش شده در ماه نوامبر از 600 تا 800 دستگیری خبر داد)، در حالی که خبرگزاری ” تسنیم” گزارش داد كه 22 نفر در ارتباط با آن حمله دستگیر شدند. گروه های حقوق بشر اهوازی همچنین گزارش دادند که بازداشت شدگان در بازداشتگاه وزارت اطلاعات در اهواز مورد شکنجه واقع شدند “.
ترجمه: سازمان حقوق بشر اهواز
http://www.ahwazhumanrights.org/fa/2019/03/15/عربهای-اهواز-در-گزارش-سالانه-آمریکا-در/

Related Post