ملت اهواز سالروز براندازی حکومت خود (نکبه) را برگزار کردند

By Ta Ho آوریل22,2024

ملت اهواز سالروز براندازی حکومت خود (نکبه) را برگزار کردند، سازمان‌های اهوازی به همین مناسبت یادداشتی سیاسی به دفتر نخست ‌وزیر بریتانیا تقدیم کردند

مونا سیلاوی: «۹۹ سال است که اهوازی‌ها وطن و مردمی بوده‌اند که شرایط تاریکی را پشت سر گذاشته‌اند که آزار و اذیت سیاسی و فرهنگی را در کنار هم قرار داده است که طی آن تلاش برای محو هویت، علاوه بر چپاول کردن  منابع طبیعی و فرهنگی این مردمان بطور مستمر اعمال شده است.

اهوازی ها در 20 آوریل هر سال، مراسم سالگرد نکبه اهواز را برگزار می کنند که  طی آن  حکومت عربی محلی در اقلیم سرنگون و شیخ خزعل کعبی امیر آنجا توسط دولت مرکزی ربوده و به تهران تبعید شد.

کما اینکه تشکیل اولین دولت ملت در ایران به دست رضاشاه پهلوی در سال 1925میلادی مصادف با سالگرد قیام آوریل 2005 است، که پس از افشای برنامه های تغییر جمعیتی، اخراج اجباری جمعیت بومی منطقه و جایگزینی مهاجران فارس توسط فعالان اهوازی، اعتراضات خشمگینی را برانگیخت.

در همین راستا سالانه مراسم متعددی در بسیاری از کشورهای جهان به ویژه بریتانیا، استرالیا، هلند و آلمان و همچنین در گروهی از کشورها و شهرها، و همچنین در داخل اقلیم اهواز، با وجود حاکم بودن جو امنیتی، در قالب تظاهرات و تجمع های اعتراضی که برگزار می شود.

در این مراسم بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی، تعداد زیادی از روشنفکران، نویسندگان و روزنامه نگاران اهوازی و عرب و تعدادی از فعالان غیرفارس در ایران حضور داشتند. حضور اعضای جامعه اهوازی و اعضا و کادرهای حزب تضامن دموکراتیک اهواز در همه این تظاهرات، به ویژه تظاهرات شهر لاهه هلند که با حضور رفیق مونا السیلاوی، دبیرکل برگزار شد، بسیار برجسته بود.

در این مراسم ،رفیق مونا السیلاوی در سخنان خود چنین عنوان نمود، “99 سال است که اهواز، ومردمان آن و وطن آنها، شرایط تاریکی را پشت سر می گذارند که طی آن آزار و اذیت سیاسی و فرهنگی و تلاش برای محو هویت و چپاول منابع طبیعی و فرهنگی به شکلی مستمر علیه آنها اعمال شده است.”

این روند توسط “رژیم های دیکتاتوری متوالی که خفه و خاموش نمودن هر گونه فریاد اعتراضی علیه ظلم و ستم را با شکنجه، زندان و اعدام پاسخ می دهند انجام می شود.”

وی در ادامه خاطرنشان کرد، ” مردم دلاور عرب اهوازی ما به خود و جهان ثابت کرده‌اند که ریشه کن کردن آنها غیرممکن است، و در مقابل همه تلاش‌های مذبوحانه فارسیزه کردن مقاومت می‌کنند، و در این راه حماسه های زیادی را خلق نمودند و به الگوی برای الهام گرفتن مظلومان در سراسر جهان تبدیل شدند. مردمان ما به عنوان انسان های مترقی که به تمام ویژگی های هویتی خود پایبند هستند، وبا هوشیاری و حکمت به تحولات مختلف واکنش نشان می دهد، در انتظار لحظه دست یافتن به حقوق پایمال شده ی خود هستند.”

دبیرکل حزب تضامن اهواز در سخنان خود، که با تحسین و تشویق حضار همراه بود، افزود، “مسئله اهواز مسئله ساده ای نیست که تنها در رویارویی با طرف مقابل خلاصه می شود، بلکه دارای یک ویژگی پیچیده سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی است که با همدستی جهان با تز دولت-ملت ایران پیچیده‌تر شده است.” وی در این خصوص تاکید کرد، ” این موضوع باعث شده رهبری حزب تضامن دموکراتیک اهواز شکل دیگری از مقاومت را انتخاب کند تا بتواند در مبارزه اش ارجاع حقوق پایمال شده مردم عرب اقلیم اهواز و ایجاد ساختار هویتی را تضمین کند.”

وی همچنین بیان کرد که ایران به طور کلی شرایط سیاسی استثنایی را پشت سر می گذارد که ممکن است به جنگ منجر شود و حزب تضامن اگرچه از روند سرنگونی رژیم از طریق مداخله نظامی را مانع نمی شود، اما تنها بر این عامل تکیه نمی کند،  بلکه روند عبور از فرمول دولت-ملت در ایران را در ایجاد یک دولت شهروندی دموکراتیک مطابق با سه اصل جمهوری خواهی، سکولاریسم و فدرالیسم را میداند که مستلزم هماهنگی و تلاش های هماهنگ میان همه نیروهای دموکراتیک خلق ها در ایران می باشد، و آن مهم همانی است که ما در طول سال های گذشته جهت تحقق یافتن آن تلاش نمودیم.” وی در پایان سخنان خود بر مبارزات قهرمانانه اهوازی ها و شهدای اهواز درود فرستاد و از اسیران و معلولان مبارزات مردم اهواز تشکر و قدردانی کرد.

در همین راستا، تظاهرات گسترده دیگری در پایتخت انگلیس – لندن برگزار شد و ده ها تن از اعضای جامعه اهوازی و نمایندگان احزاب اهوازی به ویژه کادرهای حزب تضامن دموکراتیک اهواز در آن حضور یافتند.

تظاهرات از میدان مشهور ترافالگار به سمت معروف ترین خیابان بریتانیا، خیابان داونینگ، محل اقامت نخست وزیر بریتانیا، آغاز شد.

شایان ذکر است که در تظاهرات مذکور، حضور گسترده اهوازی ها با برافراشتن پرچم های اهواز و سردادن شعارهای ملی و اعتراضی بسیاری علیه اعدام ها و سیاست های سیستماتیک رژیم ولایت فقیه در قبال مردم عرب اهوازی برجسته و مشهود بود.

از سوی دیگر؛ در حالی که ده ها تن از اعضای جامعه اهوازی در مقابل ساختمان معروف نخست وزیری خانه شماره 10 تجمع کرده بودند، هیئتی رسمی به نمایندگی از تشکل های سیاسی اهوازی، یعنی جبهه عربی برای آزادی اهواز، جبهه دموکراتیک خلق اهواز، جبهه دموکراتیک اهواز، جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز و حزب تضامن دموکراتیک اهواز، یادداشتی را که نشان دهنده موضع اهوازی ها در قبال تعهدات و سیاست های بریتانیا که منجر به سقوط حکومت خودمختار شیخ خزعل در اقلیم اهواز شد را به دبیرخانه نخست وزیری بریتانیا تحویل دادند.

شایان ذکر است که اعضای هیئت احزاب سیاسی پس از تقدیم رسمی یادداشت سیاسی به دفتر نخست وزیری بریتانیا، به جمع اهوازی ها که در آنجا جمع شده بودند، بازگشتند و سخنان احزاب خود را به مناسبت این روز قرائت کردند. آقای وجدان عبدالرحمن به نمایندگی از دبیرکل، سخنرانی حزب تضامن اهواز را برای حضار قرائت کرد، این سخنرانی به دلیل نگاه واقع بینانه و حکیمانه آن که متناسب با شرایط بغرنجی که مردمان اهواز با آن روبرو هستند است، مورد تحسین و قدردانی همگان قرار گرفت.

 

By Ta Ho

Related Post