بیایید صدای دادخواھی خانوادهھای شھدای جمعه ھای خونین زاھدان و خاش در انقلاب “زن، زندگی، آزادی” باشیم در روز جمعه ی خونین زاھدان ھشتم مھر ماه ١٤٠١، مردم زاھدان در پشتیبانی از خیزش انقلابی ژینا با شعار “زن، زندگی، آزادی” و نیز با ھدف دادخواھی علیه تجاوز جنسی حکومتی که توسط فرمانده نیروی انتظامی شھرستان چابھار به دختربچه ی
15 ساله، ماھو بلوچ اتفاق افتاد، برای تظاھرات مسالمت آمیز اعتراضی در زاھدان به خیابان رفتند . نیروھای امنیتی و سپاه با سنگربندی و آمادگی قبلی در مقابل مصلی و پشت بامھای ُمشرف به آن، با رگبار مسلسل از زمین و ھوا و با پشتیبانی ھلیکوپترھای رزمی نه تنھا تظاھرکنندگان را با تیر جنگی به گلوله بستند بلکه به نمازگزاران داخل مصلی ھم رحم نکردند و انسانھای بیگناه دیگری را در آنجا ھم به خاک و خون کشیدند . در زمانی کمتر از نیم ساعت بیش از صد زن و مرد، پیر و جوان و نوجوان و نیز دو کودک خردسال و 17 نوجوان که نام یکی از آنھا ھستی نارویی دختر
بچه ی ۹ سالهی بلوچ بود کشته شدند و بیش از 300 نفر به شدت مجروح و معلول و نقش بر زمین گشتند.
بسیاری از مجروحین در مراجعه به بیمارستانھا دستگیر و زندانی شدند و بسیاری از جمله جوان سرشار از امید و زندگی، خدانور ل ّجهای به دلیل محرومیت عامدانه از دریافت خدمات پزشکی در بیمارستانھا جان باختند. رژیم حتی به ابراھیم ریگی دانشجوی پزشکی که تنھا به وظیفه ی حرفه ای و انسانی خود یعنی کمک به مجروحان جمعهی خونین زاھدان عمل کرده بود رحم نکرد. با وجود اینکه در بازداشت اول سایه ی اعدام از سر او کنار رفته و آزاد شده بود، اما رژیم دوباره وی را دستگیر نمود و تحت شکنجه ھای فراوان در کلانتری ١۲ زاھدان به شھادت رسید .
با چنین جنایتی، ھدف رژیم نشان دادن ضرب شستی به مردمان ایران و به عقب راندن خیزش انقلابی “زن، زندگی، آزادی”، و تقویت پروژهی تجزیه ھراسی در کشور، با کمترین ھزینه در میان مردم بلوچ بود. فارغ از باور فعالان سیاسی و حقوق بشری بلوچ در مورد تعداد اعدامیھا، نھادھای حقوق بشری ایران و نھادھای بین المللی از جمله “سازمان عفو بین الملل” بر این باور ھستند که با اینکه جمعیت مردم بلوچ در بخش بلوچستان ایران، حدوداً ۳ تا ۴ در صد کل جمعیت ایران تخمین زده میشود، ا ّما بیش از ۳٠ درصد اعدامھای سرتاسر ایران، از میان مردم بلوچ بوده و بلوچستان بالاترین آمار اعدامھای جھان را نسبت به جمعیتش دارد. ناگفته نماند که این آمار شامل کشتارھای خیابانی بدون ھشدار قبلی، ُکشتار سوختبران بلوچ و یا کشتار روزانه ی کسانی که قاتلانشان ناشناخته اند و ھمچنان ناشناخته خواھند ماند،
نمیشود. ازآنجاییکه رژیم ھای تمامیتخواه حاکم برایران نسبت به مردم بلوچ،عرب، ُکرد،لُر،تُرک،تُرکمن و۔۔۔،نگاھی کاملاامنیتی دارند، طبیعی به نظر میرسد که نتیجهی این نوع نگاه حضور آتش به اختیارترین نیروھای تحت فرماندھی ولی فقیه سید علی خامنه ای، در بلوچستان باشد، و امنیت بلوچستان به نیروھای “مرصاد”، زیرمجموعه ی سپاه قدس شاخه ی برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مافیای قاچاق مواد مخدر و اسلحه و نیز نقل و انتقال سوخت به آن سوی مرزھا را در ید قدرت خویش دارد، سپرده شده است. از آنجاییکه این آتش به اختیارترین نیروھای نظامی و امنیتی ولی فقیه سرنوشت کلی بلوچستان را در دست دارند و از مصونیت قضایی نانوشتهای برخوردارند، دستگیریھا و کشتارھای فراقانونی و انتقامجویانه به طور علنی در ھر گوشه ی بلوچستان برقرار بوده و فغان و آه مردم بلوچ بر آسمانھاست.

بیشترین دستگیریھا و بازداشتھا و محکومیتھای بیدادگاهھای جمھوری اسلامی، فرای قوانین حقوقی و قضایی مصوب خود این نظام بوده و مردم بلوچ، ُکرد و عرب اھواز با شدیدترین رفتارھای فرا قانونی و فرا قضایی تبھکارانه ی این رژیم روبرو ھستند. با این وجود در خلال ۴۴ سال عمر ننگین این حکومت، حتی یک نفر از جانیان آتش به اختیار ولی فقیه که مرتکب این جنایتھا شده اند نه تنھا مورد مؤاخذه قرار نگرفته است، بلکه به دلیل برخورداری از مصونیت قضایی IMPUNITY ، به امتیازھای زیادی نیز دست یافته اند .

زنده ترین و واضحترین شواھد این ادعا، کشتارھای اخیر جمعی جمعهی خونین زاھدان در ۸ مھر ماه ١۴٠١ و کشتار جمعی خاش در ١۳ آبان ١۴٠١ میباشند که پس از گذشت این ھمه مدت و دادخواھی خانوادهھای جان باختگان بلوچ تا ھنوز راه به جایی نبرده است. ما به طور جمعی بر علیه مصونیت قضایی این جنایتکاران به شمول آمران و عاملان، و ھمراه و ھمصدا با “سازمان جھانی عفو بینالملل”، از دول و مجامع دموکراتیک بین المللی و حقوق بشر جھانی میخواھیم که:
الف) کشتار مردم بلوچ در جمعه ھای خونین زاھدان و خاش به عنوان جنایت جنگی رژیم مورد شناسایی قرار گیرد .
ب) مسئولان رده بالای رژیم جمھوری اسلامی ایران به عنوان آمران، ھمراه با عاملان این جنایت در دادگاه بینالمللی لاھه تحت اصل عدم “صلاحیت قضایی جھانی” محاکمه و مجازات گردند .
پ) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نھاد اجرایی این جنایات، در لیست تروریستی کشورھای دموکراتیک جھان گنجانده شود. ما دو ائتلاف سراسری اپوزیسیون، “ھمبستگی فراگیر برای آزادی و برابری در ایران” و “کنگره ملیتھای ایران فدرال” بر این باوریم که با توجه به جنبشھای اعتراضی چند سال گذشته و با توجه به اراده راسخ مردم در سرنگونی این رژیم جنایتکار ، تنھا شانس پیروزی بر این رژیم ستم پیشه اتحاد و ھمبستگی ھمہ مردمان گوناگون، در ھر کجای این جغرافیا قرار دارند، امری ضروری و حیاتی است. بر این اساس در تلاشیم که ھمبستگی فراگیر میان اپوزیسیون جمھوری خواه، لائیک و فدرالیست را در جھت سرنگونی این رژیم تدارک ببینیم و به امید پیروزی مردمان ایران در راه تحقق دموکراسی و آزادی گام برداریم.
کنگرہ ملیتھای ایران فدرال
ھمبستگی فراگیر برای ازادی و برابری در ایران

Related Post