سیاست های استخدامی و منطق مدیران رانت خوار غیر بومی..

تجمعات اعتراضی در رابطه با استخدام نیروی بومی و بکارگیری شهروندان بیکار شهرها و شهرک های اطراف مجتمع های عظیم پتروشیمی سبب شد تا بالاخره آقای «لیاقت مهر»، مدیر روابط عمومی پتروشیمی کارون از پشت فنس ها با بیکاران سخن بگوید. همان گونه که در فیلم کوتاه مشخص است آقای مدیر گفتار درمانی می کند و ادعا می نماید که مقامات در جریان اعتراض بیکاران هستند.. سپس وقتی اعتراض جوانان بیکار را نسبت به سخنانش شنید، گفت: اگر منطقتان این است من چه بگویم!!

مدیر روابط عمومی با دریافت حقوق میلیونی و از پشت فنس های یکی از بزرگ‌ترین مجتمع های پتروشیمی منطقه از «منطق» بیکاران ایراد می گیرد! وی درصدد است درس منطق به بیکاران بومی یاد بدهد. باید به این مدیر غیر بومی و منطق گرا و مودب گفت که برود و به «علیرضا صدیقی زاده» مدیر عامل پتروشیمی کارون منطق و در عین حال «جمع و تفریق» یاد بدهد. صدیقی زاده ۱۶ آذر ۹۹ در گفتگو با خبرگزاری پتروشیمی ایران «ایپنا» اظهار داشت: «خوشبختانه سهم قابل توجهی از نیروی کار پتروشیمی ها افراد بومی هستند». اما واقعا منظور این مدیر از «سهم قابل توجه» چیست؟

وی در ادامه می گوید: «حدود ۳۳ درصد نیروهای بومی ،بندر معشور۳۳ درصد از استان های همجوار و حدود ۶۶ درصد از دیگر استان های کشور در این صنعت مشغول به فعالیت هستند». در منطق این مدیر، «سهم قابل توجه» یعنی ۳۳ درصد! تازه از کجا معلوم است که این رقم درست باشد. مگر سیستم نظارتی مستقل و بی طرفی وجود دارد تا بتواند چنین اظهاراتی را راستی آزمایی کند؟

اما فاجعه بارتر این است که جمع جبری اعداد ارائه شده از سوی مدیر عامل می شود ۱۳۲ درصد! به عبارتی دیگر صدیقی زاده حتی بلد نیست «نسبت و درصد» شاغلان در مجموعه ی تحت مدیریتش را به درستی اعلام کند.

این گفتگوی کوتاه از سویی معنای اشتغال به کار بومیان را از منظر سیاست های استخدامی کشور روشن می سازد و از سویی دیگر سواد و منطق مدیران غیر بومی و رانت خوار که در چهار عمل اصلی ریاضی مشکل دارند را نیز عیان می کند.

لینک مصاحبه صدیقی زاده مدیر عامل پتروشیمی کارون

علي حيدري

 

Related Post