شغل و استخدام، جوانان عرب ایرانی از تبعیض علنی در اقلیم خود رنج میبرند.

By A A ژوئن4,2015

تبعیض و به حاشیه راندن جوانان بومی استان اهواز و بخصوص عرب، به دلیل شدت و حدت ان امروز از زبان بسیاری از مسئولین نظام گفته میشود، بخصوص وقتی که انتخابات ریاست جمهوری و یا شورای اسلامی نزدیک میشود،تمامی کاندیدها از انجا که بیماری تبعیض را در استان هم به چشم خود دیده اند و هم در اسناد، برای بدست اوردن رای این جوانان مفلوک که بر دریایی از نفت و ثروت چمپاتمه زده اند، اما هیچ سودی از ان نمی برند، در مورد مسئله تبعیض و ناحقی در مورد دادن شغل و استخدام غیر بومیان فریاد میزنند، اما  فردای همان روز همه وعده های خود را فراموش میکنند.

در مقاله خبری زیر که دو سال پیش نوشته شده است، از قول استاندار استان سید جعفر حجازی، امار 300 هزار نفری از ارتش غیر بومیان که در اقلیم اهواز استخدام شده اند و بعضی از انان حتی از امیتاز گرفتن خانه و مسکن نیز بهره بروده اند، از عمق فاجعه تبعیض و به حاشیه راندن جوانان عرب این استان خبر میدهد.

باید دانست که امار ارتش غیر بومیان که بر اساس سیاست حکومت ایران و برای تغییر دیموگرافی استان، استخدام شده اند، مربوط به 2 سال قبل است و امروز بر حسب امار اداره کار و استانداری، بسیار بالاتر از این امار است، موضوعی که به دستور خود استاندار دولت تدبیر و امید اجازه دادن امار و درج ان در مطبوعات را نداده است.

بر اساس منابع حقوق بشری استان، وضعیت تبعیض و کنار زدن مردم و جوانان عرب در استخدام ها بحدی بحرانی است که به هنگام سفر هاشمی رفسنجانی در ماه ژانویه 2015 به به شهر اهواز بار دیگر مطرح شد. امروز در شهرهای استان تنفر و رودرویی بین بومیان و غیر بومیان به مانند دیگر استان های قومی در ایران علنی شده است و این نتیجه سیاست تبعیض امیزی است که بر اساس نگاه امنیتی و سرقت ثروت مردمی استوار است. به متن مقاله خبرگزاری مهر توجه فرمائید.

نبض اشتغال خوزستان در دستان غیربومی‌ها/ آمار به شدت نگران‌کننده است

:  چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲

اهواز – خبرگزاری مهر: حلقه اشتغال در حالی روز به روز برای جوانان خوزستانی تنگ‌تر و تنگ‌تر می‌شود که وجود 300 هزار نیروی غیربومی در این استان که به شغلی آبرومند در کانون بیکاری کشور دست یافته‌اند، روایتی نامتعارف از تلاش دولت برای ایجاد شغل برای جوانان خوزستانی است.

به گزارش خبرنگار مهر، وقتی این روزها همه نامزدهای انتخاباتی رأس شعارهایشان در خوزستان را رفع بیکاری جوانان این استان قرار داده‌اند این یعنی بیکاری لجام گسیخته در استان را سراسر ایران متوجه شده‌اند و دیگر نیازی نیست برای رساندن صدای بیکاران خوزستان دست به ترفندی زد.

این در حالی است که خوزستان از فرصت‌های فراوانی برای ایجاد شغل و وجود شرکت‌هایی با چندین هزار نیروی شاغل همانند، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با 9 شرکت بزرگ زیرمجموعه در مناطق مختلف استان، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت فولاد خوزستان، شرکت‌های پرتعداد پتروشیمی در بندرامام خمینی(ره)، سازمان آب و برق خوزستان، سدهای بی‌شمار در سراسر خوزستان، گروه ملی صنعتی فولاد، سازمان منطقه آزاد اروند، پالایشگاه آبادان و بنادر خوزستان برخوردار است که هر کدام از اینها به تنهایی می‌تواند جمعیت یک شهر را صاحب شغلی آبرومند کند ولی متاسفانه تعداد قابل توجهی از فرصت‌های اشتغال در این شرکت‌ها به نیروهای غیربومی می‌رسد و همین غیربومی های در نهایت زمینه ساز حضور اقوام، دوستان و برادران خود در فرصت‌های شغلی دیگر در خوزستان می‌شوند و این وسط تنها جوانان خوزستانی هستند که فریادرسی ندارند.

ای کاش سربازی تمام نمی‌شد!

عدنان جوان 29 ساله اهوازی یکی از این دست بیکاران است که به گفته خودش لیسانس مدیریت بازرگانی از دانشگاه آزاد آبادان دارد ولی اکنون پنج سال است که بیکار در خانه نشسته هر چند در این مدت کارهای فراوانی را تجربه کرده که به شکست انجامیده است.

عدنان می‌گوید: لیسانس را که گرفتم با هزار امید و آرزو به خدمت سربازی رفتم و تقریبا 24 ساله بودم که خدمت سربازی را تمام کردم که ای کاش تمام نمی‌شد و تا حالا سرباز بودم زیرا پایان خدمت سربازی تازه آغاز بدبختی‌هایم بود. بعد از سربازی به همه جا سر زدم که کاری پیدا کنم و در تمامی آزمون‌های استخدامی هم شرکت کردم ولی فایده نداشت. حتی مدتی کنار جاده ساحلی سیگار فروختم.

عدنان می‌گوید: مشکل ما جوانان خوزستانی این است که باید نظاره‌گر اشتغال بچه‌های سایر مناطق کشور باشیم ولی خودمان در تب بیکاری بسوزیم. من زیاد به این موضوع دقت کرده‌ام اغلب کسانی که بعد از پایان جنگ در شرکت‌های بزرگ استان مشغول به کار شدند، بومی نیستند.

عدنان حتی عقیده دارد که شاید در این وضعیت، مهمان نوازی ما جنوبی‌ها هم یکی از مشکلات است که با آغوش باز پذیرای هر کسی از سایر شهرهای کشور می‌شویم و اغلب کسانی که برای کار به اینجا آمده‌اند با وجود گرمای طاقت‌فرسا و گرد و غبار علاقه دارند در این شهرها اقامت کنند در حالی که من خبر دقیق دارم در سایر استانها وضع به این گونه مسالمت آمیز نیست.

نبض اشتغال استان در دست غیربومی‌ها می‌زند

در این خصوص محمد باقر شریعتی نماینده مردم بهبهان در گفتگو با خبرنگار مهر نیز با تائید این موضوع که فرصت‌های شغلی به وجود آمده در شهرهای خوزستان در اختیار نیروهای غیربومی قرار می‌گیرد، می‌گوید: واقعیت این است که نبض اشتغال استان در دست غیربومی‌ها می‌زند زیرا همه پیمانکاران پروژه‌های بزرگ استان خوزستان را غیربومی‌ها تشکل می‌دهند و آنها همواره در این مدت پایه گذار حضور اقوام و آشنایان خود در شهرهای خوزستان به خصوص آبادان و خرمشهر بوده اند.

شریعتی افزود: اینکه برخی‌ها می‌گویند جوانان خوزستانی دانش و تخصص کافی را ندارند و شرکت‌ها مجبور به استخدام افراد غیربومی می‌شوند را قبول ندارم زیرا حتی بر فرض محال اگر قرار است متخصصی (که در خوزستان این تخصص را نداشته باشیم) وارد شرکتی یا پروژه ای شود بی شک در کنار آن حداقل 10 نفر دیگر با تخصصهای عمومی و کارگر ساده نیاز است که متاسفانه در شرایط فعلی چنین وضعیتی در استان دیده نمی شود و ورودی غیر بومی ها به استان خوزستان فوق العاده بالاست.

وی ادامه داد: خوزستان، استانی است که اغلب پروژه‌های بزرگ و ملی در آن اجرا می‌شود که معمولا پیمانکاران این پروژه‌ها، غیربومی و دارای رتبه بندی بالا هستند اما این پیمانکاران متاسفانه در اجرای این پروژه ها تعهد قانونی و وجدانی ندارند که فرصتهای ایجاد شده اشتغال را در اختیار جوانان همان مناطق قرار دهند و علاقه دارند که از جوانان و آشنایان شهر خودشان در کار خود استفاده کنند این در حالی است که در اغلب شهرهای خوزستان نرخ بیکاری از متوسط کشوری بالاتر است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: ورود نیروهای غیربومی به خوزستان به غیر از اینکه هزینه های اضافی فراوانی مثل تامین خوابگاه و خوراک و ایاب و ذهاب به اقتصاد ما وارد می‌کند با تشدید پدیده شوم بیکاری در مناطق خوزستان باعث ایجاد برخی ناهنجارهای اجتماعی و فرهنگی در شهرهای استان خوزستان شده است.

شریعتی گفت: در این مدت نمایندگان تلاش فراوانی برای جلوگیری از ورود نیروهای غیربومی به خوزستان داشته‌اند که شاید حساسیت‌هایی در این مدت صورت گرفته ولی این مشکل همچنان پا برجاست به همین دلیل از دولت و شخص رئیس جمهور انتظار داریم به حرمت نجابت و دفاع جانانه ای که مردم خوزستان از خاک این کشور داشته اند با این مسئله به صورت جدی و دلسوزانه برخورد شود و درهای اشتغال را به روی جوانان بیکار خوزستان گشود.

300 هزار غیربومی در استان خوزستان مشغول کار هستند

اما استاندار خوزستان در این روزهای پایانی دولت دهم آماری از شاغلان غیربومی در خوزستان اعلام می‌کند که اگر آن را افشاگری نگذاریم حق مطلب ادا نشده است. سید جعفر حجازی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات بعد از جنگ در استان خوزستان حضور نیروهای غیربومی بوده است که فرصت‌های اشتغال جوانان خوزستانی را تصاحب کرده‌اند، می گوید: طبق آخرین آمارهای به دست آمده، 300 هزار نفر غیربومی در استان خوزستان مشغول کار هستند. شاید اگر استاندار پیش از اینها این آمار را اعلام می کرد بسیاری از استخدام غیربومی‌ها در مدت اخیر متوقف می‌شد.

نکته تاسف برانگیز این آمار این است که اغلب این 300 هزار نفر دارای تخصصی خاص نیستند و جوانان خوزستانی به راحتی می‌توانستند این شغل‌ها را تصاحب کند. وی در این خصوص به صراحت اعلام می کند: این در حالی است که مشاغل اشغال شده توسط این نیروها به تخصصی که در استان نباشد، نیاز ندارند و نیروهای بومی به راحتی می‌توانند در این مشاغل به کار گرفته شوند.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به مشکلات اشتغال در استان‌های همجوار، تعداد قابل توجهی از نیروی انسانی این استان‌ها به منظور اشتغال وارد استان می‌شوند که این مهاجرت‌ها بر  افزایش بیکاری در خوزستان تاثیرگذار بوده است.

حجازی با اشاره به سفر چهارم هیئت دولت به استان خوزستان و مصوبات این سفر در بخش اشتغال اظهار کرد: در زمینه اشتغال با توجه به بیکاریهای موجود در استان قرار بر این شد که تمام شرکتها، بخشها و دستگاه ‌های مختلف از نیروهای بومی استفاده کنند و تنها در صورتی که تخصصی در استان وجود نداشته باشد، استخدام نیرو از استانهای دیگر صورت خواهد گرفت.

تعهد وزارتخانه‌ها برای استخدام نیروهای بومی

استاندار خوزستان گفت: براین اساس در سال جاری وزارتخانه‌های نیرو، نفت، راه و شهرسازی و بهداشت و درمان متعهد شده‌اند 100 درصد استخدامهای خود را در خوزستان به نیروهای بومی اختصاص دهند.

وی به استخدام‌های امسال شرکت نفت اشاره کرد و افزود: استخدام این شرکت در سال جاری به طور کامل از نیروهای بومی خواهد بود.

حجازی تصریح کرد: با این روند پیش‌بینی می‌شود وضعیت اشتغال در استان خوزستان تا پایان سال جاری بهبود یافته و رقم قابل توجهی از نرخ بیکاری استان کاهش یابد.

وی با اشاره به مهاجرت معکوس و خروج نخبه ها و تحصیلکرده‌های استان، گفت: با توجه به اینکه این افراد سرمایه های استان هستند، باید برای ماندگاری مردم در استان و افرادی که توان سرمایه گذاری در استان دارند تلاش کرد.

البته حرف‌های امیدوار کننده استاندار موضوع جدیدی نیست و اصولا این وعده از سوی استانداران پیش از وی نیر تکرار شده ولی غول بیکاری در خوزستان همچنان به پیش می‌تازد و جوانان خوزستانی در حلقه تنگ این معضل روزگار سختی را پشت سرمی‌گذارند.

By A A

Related Post